Rengeteg népmesében esik szó jószívű szegényekről és lelketlen gazdagokról. Az ember hajlamos azt gondolni, ez csupán egy fel-felbukkanó mesei elem, amely a nép számára különösen kedves, hiszen általa az „alsóbb néposztályok” a maguk módján mégiscsak fölébe helyezhetik magukat a társadalmi szempontból amúgy elérhetetlen távolságban levő gazdagoknak. Ám nem is olyan biztos, hogy a szolidáris szegények…
![](https://eletestudomany.hu/wp-content/uploads/2022/01/eletestudomany-850x541.jpg)
Már a kicsi gyerekek is igazi társas lények: együtt éreznek és rokonszenveznek másokkal. Erre utal, hogy amikor egy felnőtt jelét adja, hogy kellemetlenség érte, akkor már a 14 hónapos babák is együtt éreznek vele, hiszen a bajban levő személlyel összhangban ők is negatív érzelmeket fejeznek ki, illetve kinyilvánítják rokonszenvüket is: megpróbálnak segíteni, vigasztalják, vagy adnak…
![](https://eletestudomany.hu/wp-content/uploads/2022/01/hiszteria-591x541.jpg)
Hisztéria. Olyan kifejezés, amelyet sokan használunk, melyről mindenkinek eszébe jut valami, de ha megkérnének bennünket, hogy értelmezzük, más és más magyarázatot adnánk. Abban viszont mindenki nagyjából egyetértene, hogy valamifajta színjáték, látványos tünetek produkálása és figyelemfelkeltés rejlik a háttérben.
Andrew Scull, aki jelenleg a San Diego-i egyetem Szociológia Tanszékén tanít, számos könyvet írt különböző pszichiátriai betegségek…
![](https://eletestudomany.hu/wp-content/uploads/2022/01/eletestudomany-850x541.jpg)
A közgondolkodásban a magasság a hatalom jelképe, és ez a szóhasználatban is megmutatkozik: hatalmasságokról beszélünk, vannak nagy emberek, nagyfőnökök, és voltak „nagyságos” urak. Érdekes, hogy a testmagasság és a hatalom valóban összefügg: kimutatták, hogy a magasabb embereknek nagyobb a fizetésük, mint az alacsonyabbaknak, nagyobb valószínűséggel nyernek el vezetői állásokat.
Két amerikai kutató, Michelle M. Duguid,…
![](https://eletestudomany.hu/wp-content/uploads/2022/01/eletestudomany-850x541.jpg)
Aki a reklámszakmában dolgozik, pontosan ismeri a különös jelenséget: szinte ritkaságnak számít, ha az ügyfelek elfogadják az igazán kreatív megoldásokat – annak ellenére, hogy mindig kifejezetten ilyeneket kérnek. A megrendelők többsége hajlamos valamilyen megszokottabb, „biztonsági megoldást” választani az igazán kreatív helyett.
S ez nemcsak afféle legenda, a jelenség valóban létezik. Lélektani alapja az, hogy a…