Salaí Leonardo tanítványa és talán szerelme volt. A fiú a mester házában nevelkedett tízéves korától és ő volt mellette akkor is, amikor Leonardo da Vinci haldokolt. Neve becenév, ördögfiókát jelent, amelyet Leonardo adott az antik szobrok szépségét idéző arcú, szőke, göndör fürtű fiúnak. Nyilván beszélő becenév. Mindez jól ismert a művészeteket kedvelők számára.
Rita Monaldi és Francesco Sorti olasz történész, író házaspár a furcsa páros különös viszonyának ásott a mélyére és alkotott közhelyektől mentes, tabukat döntögető, mégis végtelenül kedves regényt.
A Salaí kételyeiben az ördögfióka meséli el saját szemszögéből Leonardo római tartózkodását, együttműködését a Borgia-pápával, illetve annak állítólagos fiával, törökökkel való tárgyalását és Firenzéhez fűződő visszás kapcsolatát. Salaí, aki a történet során minduntalan bonyolult nőügyekbe keveredik, nem tesz lakatot szájára, sőt, gyakran kifejezetten tiszteletlen mesterével szemben. Elbeszélése nyomán különös történet kerekedik ki, amelyből kiderül, hogy semmi sem úgy volt, ahogy ma tudjuk. A Borgiapápának nincsenek törvénytelen gyerekei, a török elleni védekezés emészti fel erejét. A rágalmakat, amelyek mára alakját sötétre festették, a Rómába szivárgó német protestánsok terjesztik.
Ne felejtsük el, hogy regényről van szó, a szerzőpáros azonban valós forrásokra hivatkozik, történetük számos ponton nagymértékben valósághű, az azonban megeshet, hogy nem minden forrást vesznek számításba. Salaí azonban rendkívül szórakoztató, története elgondolkodtató, s ha szabados és tiszteletlen is, mesterével szemben érzett végtelen szeretetét és ragaszkodását egy pillanatra sem lehet kétségbe vonni.
(Salaí kételyei, Könyvmolyképző Kiadó, 2011, 443 oldal, 2999 forint)
-J-
2013/45