Ezekben a hetekben virágzik a levendula, és a növényekből frissen lepárolt illóolaj igen népszerű terméknek számít. A levendulaolajnak több kedvező élettani hatása ismert – egyebek mellett bőrnyugtató és görcsoldó hatást tulajdonítanak neki –, de van egy fontos lélektani hatása is: a levendula illata megnyugtatja az embert. Ezért is kerül bele gyakran a levendulaolaj a lefekvés előtt használatos fürdőszerekbe, és sokan a pihentető alvás reményében levendulával illatosított párnát tesznek az ágyukba. A levendula nyugtató hatása nemcsak néphit, hanem tudományosan egyre inkább alátámasztott tény. Egy kísérletben például a résztvevők egy részével levendulát, másokkal pedig élénkítő hatásúnak tartott rozmaringot szagoltattak, és közben figyelték az alanyok agyi aktivitását. A levendula hatására a nyugalmi állapotot kísérő agyhullámok voltak megfigyelhetők, a rozmaring viszont fokozott éberséget idézett elő.
Az illatok egyébként olykor meglepő hatással vannak az ember viselkedésére, és ez nemcsak a növényi illóolajokra érvényes. Egy kísérletben például embereket szólítottak meg egy bevásárlóközpontban, és megkérdezték őket, fel tudnának-e váltani egy nagyobb címletű pénzt. Akiket a plázának azon részében szólítottak meg, ahol kávé vagy frissen sült sütemény illata terjengett, sokkal nagyobb arányban voltak hajlandók teljesíteni a kérést, mint azok, akiket olyan területen állítottak meg, ahol ezek a szagingerek nem voltak jelent. Egy másik kísérletben egy Las Vegas-i kaszinó játékautomatás termét egy hétvégére kellemesen beillatosították, és ebben az időszakban lényegesen, mintegy 45%-kal megnőtt az itt eljátszott pénz mennyisége…
Nicolas Guéguen és Christine Petr az illatoknak a fogyasztói magatartásra gyakorolt hatását vizsgálta egy néhány évvel ezelőtt végzett kísérletben, melyről a Hospitality Management című folyóiratban közöltek beszámolót. Egy kis francia város pizzériája volt a kutatás helyszíne, három egymást követő szombat estén 8 és 11 óra között. A kutatás egy májusi hónapban zajlott, nagyjából azonos időjárási viszonyok mellett, így a vendégek fogyasztásának változására nem a jó vagy a rossz idő volt hatással. Az egyik napon a kis étterem légterét nem illatosították be, egy másik alkalommal viszont citromolajat, a harmadik estén pedig levendulaolajat fújtak a levegőbe három elektromos illatosítókészülék segítségével. A kutatók gondosan feljegyezték, hogy a vendégek mennyi ideig tartózkodnak a pizzériában, és átlagosan mennyit költenek. Az illatosítás nélküli és a citromillatú este adatai gyakorlatilag nem különböztek egymástól, a vendégek szinte pontosan 90 percet töltöttek a vendéglőben és átlagosan mintegy 18 euró értékben fogyasztottak. Azon a napon viszont, amikor levendulaillat terjengett a helyiségben, a helyzet észrevehetően megváltozott: az ott-tartózkodás ideje 105 percre nyúlt és az elköltött összeg 21 euróra emelkedett.
Ezt a változást alighanem a levendula nyugtató hatása idézte elő: az emberek ellazultak, nem siettek annyira, és az étteremben töltött hosszabb idő alatt többet is rendeltek. Ez a kutatási eredmény az éttermek üzemeltetői számára igen hasznos lehet, mert úgy tűnik, hogy az illatosítókészülékek és a hozzájuk való levendulaolaj ára igencsak gyorsan megtérül.
MANNHARDT ANDRÁS
2015/28