Miután 2022 decemberében ideiglenes megállapodásra jutott az Európai Parlamenttel, az Európai Tanács július 10-én új rendeletet fogadott el, amely megerősíti az akkumulátorokra és a hulladékká vált elemekre vonatkozó fenntarthatósági szabályokat. A rendelet az elemek teljes életciklusára kiterjed – a gyártástól az újrahasználaton át az újrafeldolgozásig –, biztosítva, hogy azok biztonságosak, fenntarthatóak és versenyképesek legyenek.
Az Európai Parlament és a Tanács rendelete valamennyi elemre alkalmazandó beleértve az összes hulladékká vált hordozható elemet, az elektromos meghajtású gépjárműben használt elemeket, az ipari elemeket, az indítóelemeket, gyorstöltőelemeket és a gyújtáselemeket (főként járművekben és gépekben használják), valamint a könnyű járművek (pl. elektromos kerékpárok, elektromos mopedek, elektromos robogók) akkumulátorait.
Az akkumulátorok kulcsfontosságúak a dekarbonizációs folyamat és az Európai Unió kibocsátásmentes közlekedési módokra való átállása szempontjából. Ugyanakkor az elhasználódott elemek számos értékes erőforrást tartalmaznak, ezért lényeges ezeknek a kritikus fontosságú nyers-anyagoknak az újra felhasználása, ahelyett, hogy az Európai Unió harmadik országokra hagyatkozna az ellátásban.
Az új szabályok elő fogják mozdítani az európai ipar versenyképességét, és biztosítani fogják, hogy az új akkumulátorok fenntarthatóak legyenek, és hozzájáruljanak a zöld átálláshoz – mondta Teresa Ribera, az ökológiai átmenetért felelős spanyol minister.
A rendelet előírja, hogy a berendezésekbe beépített hordozható elemeknek 2027-ig eltávolíthatóknak és a végfelhasználók által cserélhetőknek kell lenniük, elegendő időt hagyva a gazdasági szereplőknek arra, hogy termékeik kialakítását ehhez a követelményhez igazítsák. Ez fontos rendelkezés a fogyasztók számára. A hordozható akkumulátorokat független szakembernek kell kicserélnie.
Szegő Miklós
Begyűjtési célok a hulladékká vált hordozható elemek gyártói számára:
63% 2027 végéig
73% 2030 végéig
A könnyű gépjárművekben használt hulladékelemek egyedi begyűjtési célértéke:
51% 2028 végéig
61% 2031 végére
A lítium hulladékelemekből történő visszanyerésére vonatkozó célérték:
50% 2027 végéig
80% 2031 végéig, amely felhatalmazáson alapuló jogi aktusokkal módosítható a piaci és technológiai fejleményektől, valamint a lítium rendelkezésre állásától függően. Az újrafeldolgozott tartalom kötelező minimumszintjei az ipari, SLI és elektromos meghajtású gépjárműben használt elemek esetében:
Ezek kezdetben a kobalt esetében 16%, az ólom esetében 85%, a lítium esetében 6%, a nikkel esetében pedig 6%.
Az akkumulátorokhoz mellékelni kell az újrahasznosított tartalomra vonatkozó dokumentációt.
Újrahasznosítási hatékonysági célkitűzés:
80% 2025 végéig a nikkel-kadmium akkumulátorok esetében, 50% 2025 végéig az egyéb hulladékelemek esetében.