Lassan húsz éve dolgozik a Nyíregyházi Állatparkban. Osztályvezetői munkája mellett zoopedagógiai foglalkozásokat is vezet, néhány korábbi tanítványa ma már munkatársa. Úgy érzi, a Nyíregyházi Állatpark csapatában otthonra talált, hivatását nem cserélné semmi másra. E heti lapszámunkban Révészné Petró Zsuzsával beszélgetek munkájáról, pedagógiai tevékenységéről és a Jersey-ben folytatott tanulmányokról.
– Hogyan lett tagja a Nyíregyházi Állatpark csapatának?
– Egy négyhetes nyári állatkerti tábor alatt csöppentem a Nyíregyházi Állatpark életébe 2000 nyarán. A Nyíregyházi Állatpark egy 35 hektáros tölgyerdőben hatalmas természetközeli kifutókban tart állatokat, s a táborozás alatt olyan érzések kerítettek akkor hatalmukba, hogy tudtam, itt a helyem a jövőben. Diplomámat a Nyíregyházi Egyetem biológia tanári és könyvtárszakán szereztem és még abban az évben Gajdos László igazgató úr állást ajánlott. Az oktatási tevékenység mellett a tengeri akvarisztika részlegen lettem gondozó. Úgy ahogy az Állatpark, én is évről-évre fejlődtem, hiszen egyre különlegesebb állatok érkeztek, s én is egyre komolyabb terepet kaptam a fejlődésre. A kezdeti szárnypróbálgatás alatt, munka mellett végeztem el levelező szakon a Debreceni Egyetem környezetvédelmi ökológia szakát.
– Ha jól tudom, külföldön is tanult a híres zoológus, Gerald Durrell miniegyetemén Jersey-ben. Mesélne erről röviden?
– Az Állatparknak köszönhetően számtalan konferencián és továbbképzésen vehettem részt, így jutottam el Jersey híres állatkertjébe is, ahol Gerald Durrell miniegyetemén tanulhattam az élőhelyen kívüli fajmegőrzésről; arról, hogy miért is fontosak napjaink állatkertjei. Ez volt életem egyik legmeghatározóbb időszaka. Itt döbbentem rá, hogy milyen hatalma van az állatkerti oktatásnak, a zoopedagógiának, hiszen komoly szemléletformáló szerepünk van az ide látogatók világképének alakításában. Éppen ezért a célunk az, hogy az évente ide érkező 500000 ember – aki jórészt szórakozás céljából keresi fel a parkot – többlet tudással távozzon a látogatás végén. Legyen szó a fóka showról vagy a papagáj bemutatóról, trénereink a bemutatók során rengeteg információval szolgálnak a közönségnek, hiszen az itt élő állatok nagykövetei vadon élő társaiknak.
– Tevékenyen részt vesz a zoopedagógiában. Mi a feladata e szakterületnek?
– Az állatkertben nemcsak a szebbnél szebb élőlényekben gyönyörködhetünk, hanem állandó kiállításokban és nevelő célú bemutató eszközökben. Fotókiállítás, különleges rovargyűjtemény, vagy a CITES kiállítás lehetőséget nyújt, hogy a látogatók megismerjék a veszélyeztetett, vadon élő állat- és növényfajokat, s a veszélyeztető tényezőket. A Madárodú Tanösvény bemutatja a különféle odútípusokat, kihelyezési módszereket, többek között a madarak védelmét célzó intézkedési lehetőségeket vagy a teleltetés és etetés fortélyait, valamint nagy segítséget ad a látogatóknak ahhoz, hogy saját kertjükben, megfelelőn helyezzenek ki a madarak áttelelésre alkalmas odúkat, etetőket.
– Ismertetné röviden a zoológia módszertanát?
– A zoopedagógia alapvető eszköze maga az élő állat, amely látható, hallható, szagolható, adott esetben tapintható is; vagyis ebben a nevelési-oktatási formában egyszerre minden érzékszerv működtethető, és motivációs értéke is jóval nagyobb a hagyományos oktatási formáknál. A módszer alapja, hogy mindig a megfigyelésből vezetjük le az ismereteket.
– Erdei iskolájukat tanárok és diákok egyaránt szívesen látogatják. Milyen tematika alapján haladnak az egész évet lefedő programokban?
– Az erdei iskolai programokat a négy évszak megosztásával szervezzük, korosztályonkénti beosztással: az életkori sajátosságok figyelembevételével alsó-felső tagozatos és gimnáziumi tanulók részére, 6-18 éves korig. Az erdei iskolában lehetővé válik az iskolai tananyag természetes környezetbe való átültetése. A programot szakképzett zoopedagógusaink szervezik az állatpark dolgozói szoros közreműködésével, egyrészt oktatóközponti foglalkozások keretében, másrészt állatkerti kalandozások alkalmával. A nebulók a park saját szállodájában a Hotel Dzsungelben térnek nyugovóra, ahol a gibbonok éneke és oroszlánüvöltés a vekker.
Parkunk, mely egy természetes tölgyerdőben található, páratlan tanulási lehetőséget nyújt, hisz nem csak a hazai állatvilágot, hanem valamennyi kontinens állatvilágát bemutatja, ezzel megteremtve a választható téma sokszínűségét. Amit nyújtunk, nem csupán iskolai tananyag, hanem szórakoztató, kalandos, változatos programok. Az éves lefedésben zajló rendezvények során, a fő oktatási cél a látogatók természetképének, természet iránti attitűdjeinek, értékrendjének formálása, a természetre vonatkozó ismereteik bővítése. Oktatási tematikáinkban nagy hangsúlyt fektetünk a természetvédelemről, a fajok megóvásáról a biodiverzitás jelentőségéről szóló ismeretek megosztására.
– A zoopedagógiai foglalkozásaikért is nyertek már díjat?
– A Nyíregyházi Állatpark 2015-ben Európa Legjobb Állatkertje lett a kategóriájában, s a független állatkerti szakemberek a park oktatási rendszerét is figyelembe vették a bírálat alatt. Elmondásuk szerint ezidáig nem találkoztak még olyan állatkerttel, ahol hatnyelvű információs táblákat olvashatnak az ide érkezők. Mivel nagyon sok vendég a határon túlról érkezik hozzánk, ezért az oktatási csapatunk számára fontos küldetés volt, hogy minden ide érkezőt megszólíthassunk.
– Melyek azok a rendezvények, melyeket oktatási szempontból mindenképpen kiemelne?
– Az információs rendszerek mellett természetesen egész évet lefedő oktatási programjaink is vannak. A tantervi keretekre épülő erdei iskola és a közkedvelt nyári tábor mellett a jeles napok is nagy érdeklődéssel zajlanak. Az Állatok Világnapja, a Madarak és Fák napja, a Környezetvédelmi Világnap csak néhány a szervezett programok közül. Egyre több iskola szeretne nálunk akadályversenyeket és vetélkedőket tartani, így külön erre a célra készültek különböző korosztályok számára feladatlapok, javító kulcsokkal a nevelőknek.
– Melyik a legnépszerűbb rendezvényük?
– A legnagyobb népszerűségnek talán a nyári tábor, a Zoosuli örvend, hiszen a heti 200 gyermek közelebbről ismerkedhet meg az Állatpark lakóival és kulisszatitkaival.
– Van, aki korábban táborozó volt, most pedig önöknél dolgozik?
– Rengeteg a visszatérő kisdiák, s igazi büszkeség számomra, hogy több korábbi tanítványom – akiket 15-18 éve elkezdtem tanítani – ma már a munkatársammá vált.
– Hogyan zajlik a táborozók egy napja?
– A gyermekek 5 nap alatt 10 állati élménnyel lehetnek gazdagabbak. Nemcsak megismerkednek a különböző kontinensek állataival, de tevegelnek és horgásznak is. Mivel a gyermekek naponta több mint 8 órát töltenek az Állatparkban, van, hogy egy-egy kis állat születését is végignézhetik.
– Melyik állat a gyerekek kedvence és miért?
– A gyermekek kedvencei a mesefilmből ismert gyűrűsfarkú makik, de közkedvelt program az elefántetetés is.
– Vannak-e újabb zoopedagógiai ötletei?
– Új ötletek mindig adódnak. Sokszor elegendő egy-egy szakmai út, ami újabb zoopedagógiai lehetőségekre ihlet. Szerencsére nagyon elhivatott, komoly szakmai csapatunk van, s egy-egy ötlet felvetés után mindenki hozzáadja a saját gondolatait, így sokszor egy pici ötletből egy egész komoly projekt kerekedik ki.
– Hogy telik egy napja az állatkertben?
– A napjaim nagyon változatosak. Nem volt még olyan nap az elmúlt 18 esztendőben, hogy unatkoztam volna. Most a tavaszi időszakban az erdei iskolásoké a főszerep, de jelenleg is kiadványok szerkesztése, új információs panelek tervezése zajlik, nem beszélve arról, hogy hetente újdonsággal szolgálunk az országos médiának. Szinte naponta jönnek forgatócsoportok, zajlanak a rádió interjúk, s ha tehetem, fotózom is a cikkekhez az állatokat.
– Válaszai igazi elhivatottságról árulkodnak. El tudna képzelni más hivatást vagy a zoológia a mindene?
– 18 éve léptem be a Nyíregyházi Állatpark kapuján, s tiszta szívből mondhatom, ez a második családom. Itt valóban csapatmunka folyik, s úgy gondolom, hogy az országban máshol ilyen környezetben ilyen különleges állatok nem találhatók. Szerencsésnek érzem magam, hogy a tagja lehetek a legdinamikusabban fejlődő magyar állatkertnek.
Kondor Boglárka
2018/25