Előfizetés a lapra

Erdélyi vasútvonalak

első kézből, erdély, fotó, kiállítás, közlekedés, közlekedési múzeum, történelem, vasút

2013/12/04

Különleges fotók láthatók a vasútépítés aranykorából az Erdélyi vasutak 1867–1914 című vándorkiállításon. A kiállítás Erdély több városát érinti, elsőként Nagyszalontán nyílik meg.

 Az erdélyi vasútépítés történetét a kiegyezéstől az első világháború kitöréséig nyomon követő kiállítás a Közlekedési Múzeum gazdag archívumának eredeti fotógyűjteményére támaszkodik. A kor híres fotográfusai, többek között Erdélyi Mór,  Klösz György felvételei őrizték meg ezt az izgalmas időszakot az utókor számára. A képek alkotói nemcsak a vasútvonalak építését dokumentálták, hanem az átformálódó tájat és benne a környezetét építő embert is, így adva történelmi, szociológiai, technikatörténeti szempontból is érdekes összefoglalót a korszakról.

 A petki patak szabályozása

A kiállítás arra is vállalkozik, hogy képet adjon a korabeli Erdélygazdasági fejlődéséről: hogyan jutott el a kiegyezéskor vasútvonallal egyáltalán nem rendelkező országrész a 47 évvel későbbi, 2384 kilométer hosszú vasúthálózat kiépítéséig. A kiállított dokumentumok a fővonalak mellett a vicinális vonalakról, a beruházások finanszírozásáról, valamint a nehéz terepviszonyokra adott technikai válaszokról, a műszaki bravúrokról is megelevenedő képet festenek.

Töltés két szelvény között  

A kiállítás most a nagyszalontai Arany János Emlékmúzeumban lesz látható november 5-től január közepéig. A tervek szerint ezután január végétől áprilisig Gyergyószentmiklóson, áprilistól pedig Nagyváradon tekinthetik majd meg az érdeklődők a Közlekedési Múzeum vándorkiállítását.

A ladoki völgyhíd

(Közlekedési Múzeum)

2013/47