Előfizetés a lapra
727
2017/06/01

A festő kertjei

Claude Monet, festészet, festmény, impresszionizmus, kép, kert, történelem

Az impresszionista festészet egyik leghíresebb képviselője, Claude Monet életének felét, 43 évet töltött Givernyben, ahol a maga tervezte kertekben sok remekművet is festett. A néhány éve, az eredeti tervek alapján felújított kert régi pompájában fogadja az odalátogatókat.

240
2014/06/10

Katona és festő

festészet, Gottesmann Alfréd, könyv, könyvtermés, nagybánya, Nűdasdy-vár Művelődési Központ és Könyvtár, társadalom

A sárvári művelődéstörténet dokumentációja új kiadvánnyal gyarapodott. Salamon Nándor az 1931-től 1964-ig Sárváron élt és kettős kötődésben – katonaként és festőművészként – tevékenykedő, a nyilvánosságot kerülő – ezért még Sárváron is kevéssé ismert – Gottesmann Alfréd monográfiáját írta meg. A kiadvány megszületésének kezdeményezése egy sárvári születésű, ma Angliában élő térképtörténész professzor, Gróf László érdeme. Szülei baráti kapcsolatban álltak a Gottesmann házaspárral. Így a személyes emlékek mellett dokumentumokkal is hozzájárult a kötet elkészítéséhez, csakúgy, mint a világban szétszóródott népes Gottesmann-família két leszármazottja. A professzor és az utódok mellett Lakatos József festőművész segítette a monográfus munkát. A kötet megszületéséhez pedig szervező munkájával Feiszt György járult hozzá. A festői életmű értékeléséhez is kevés adalékot talált a művészettörténeti forrásokban a szerző.

129
2014/01/30

M. S. mester története?

festészet, fikció, könyv, könyvtermés, Noran Libro Kiadó, regény

Egyszerre könnyű és egyszerre nehéz feladat egy olyan, ötszáz évvel ezelőtt élt festőről regényt írni, akinek az életéről szinte semmi biztosat nem tudunk és az életművéből is mindössze hat vagy hét képet ismerünk. Még a nevét is csak találgatják a művészettörténészek az egyik képén látható MS monogram alapján.

79
2013/12/04

Megszólaltatott festmények

festészet, könyvtermés, művészet, szobrászat, typotex

Ha egy festmény vagy szobor előtt megáll a néző, első pillantása arra irányul: mit ábrázol. Ám hogy a látvány mit vált ki benne, az legalább annyira függ attól, hogy milyen gondolatokat indít meg benne és milyen ismeretei vannak a mű témájáról.